EDEKA-handelsfamiljen Süllau i norra Tyskland såg tidigt de många fördelarna med att sälja sin lösviktspotatis med Agripo-systemet från Intrx.
– I över trettio år har vi framgångsrikt använt Agripo-enheter i våra butiker. Agripo är pålitligt, ergonomiskt och har hjälpt oss att öka försäljningen av lösviktspotatis. Det är vår överlägset äldsta enhet i butiken, endast min far, Mr. Günter Süllau, är äldre, berättar EDEKA-handlaren Hendrik Süllau och skrattar.
Sedan åttiotalet har Agripo-enheter servat kunder och personal i familjen Süllaus EDEKA-butiker i norra Tyskland, och de har inga planer på att överge framgångsreceptet.
– Enligt mig är det den mest effektiva metoden att sälja lösviktspotatis. Sedan införandet av Agripo-systemet kan vi se en försäljningsökning av lokalproducerad potatis på minst 25%. Dessutom erbjuder Agripo en enkel och ergonomisk hantering för både våra kunder och personal. Det som tidigare var förknippat med tunga lyft för personalen är nu bagatell – flera hundra kilo potatis kan enkelt hanteras av en person på några få minuter, säger Mr. Süllau.
En försäljningsökning på minst 25%
Hållbarhet och minskad plastanvändning är något som familjen Süllau länge har arbetat med.
– Vi i har alltid främjat försäljningen av lösvikt i våra butiker. Utmaningen med att minska användningen av engångsförpackningar är något vi tar på fullaste allvar.
Trenden går mot mindre hushåll och mer behovsbaserade matvaruinköp. Kunderna vill till exempel välja och plocka sina grönsaker själva och de vill inte tvingas köpa mer än de konsumerar. Med Agripo kan vi erbjuda den möjligheten. Kunderna väljer själva sina potatisar och köper bara så mycket de behöver. Detta är en stor miljövinst tack vare att det minskar hushållens svinn, säger Mr. Süllau.