Lyfter både potatisen och de lokala leverantörerna.

En potatislyft är inte bara praktisk för kunderna och ergonomisk för personalen – den kan också användas för att lyfta fram lokala återförsäljare och öka försäljningen. Det har ICA Maxi Stormarknad Östersund bevisat.      

– Den lokala potatisen är uppskattad, men lite dyrare än den söderifrån. Både kunderna och leverantörerna tycker att det är jättebra att det blir tydligt varifrån potatisen kommer. Det är svårt att synas på en vanlig prisskylt eller en liggande etikett. Kunderna vill ha den lokala potatisen och frågar efter den om det är slut, säger Jerker Hansson.      

Jerker är försäljningschef för frukt och grönt på ICA Maxi Stormarknad Östersund. Där har man använt Agripos potatislyftar i många år, men gjorde en nysatsning förra våren och tänkte lite extra på de lokala leverantörerna när man investerade i de nya fronterna. Det finns många olika fronter till Agripos smidiga lyftsystem.      

– Potatislyftarna är väldigt bra. Ibland har vi lösvikt som vi inte kan lyfta upp, exempelvis vitkål och sånt, som blir stående på golvet. Det blir oergonomiskt för både kunderna och oss i personalen. När vi lyfter upp bingarna i plockhöjd ökar försäljningen, då kunden ser varan istället för bara en stor kartong, säger Jerker.      

Han rekommenderar att alla butiker som köper potatis på halvpall eller större ska investera i en potatislyft. Det blir stor skillnad för både personalen och kunderna, vilket slår igenom i både försäljningen och att arbetet blir mer ergonomiskt. I Sverige är det vanligt med potatislyftar, men i Europa säljer man fortfarande mest i påse. På så sätt är vi ett föregångsland – men scenen är på väg att ritas om. Det svenska sättet att sälja potatis är på väg att slå igenom i exempelvis Tyskland. Där är man å andra sidan redan duktiga på att lyfta fram sina lokala leverantörer.